
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Izricanje prvostepene presude osuĊenima za ubistvo francuskog drţavljanina Brisa 

Tatona, 25. januara 2011. godine u Višem sudu u Beogradu,  prošlo je uz brojne incidente u 

kojima su huligani koji su došli u sudnicu pretili, vreĊali i fiziĉki nasrtali na novinare. Mediji 

prenose da je lošom organizacijom u Palati pravde, presuda, umesto u najvećoj sudnici, 

izreĉena u jednoj od manjih, u kojoj je bilo svega 45 mesta. Do prvih incidenata došlo je 

prilikom pokušaja huligana da na silu uĊu u sudnicu u kojoj su se njihovim prijateljima 

izricale presude, a nastavljeni su i nasrtajima na novinare i snimatelje srpskih i francuskih 

televizija koji su uzimali izjave ispred beogradske Palate pravde. Veće incidente spreĉili su 

pripadnici sudske straţe i Interventne brigade policije. 

Bris Taton napadnut je 17. septembra 2009. godine, na Obilićevom vencu u centru 

Beograda, uoĉi fudbalske utakmice beogradskog „Partizana“ i francuskog „Tuluza“, a 

preminuo je od posledica prebijanja, dvanaest dana kasnije. Prvostepenom presudom, 

petnaestorica navijaĉa „Partizana“ osuĊena su za njegovo ubistvo na ukupno 240 godina 

zatvora. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, te da niko ne sme da ograniĉava slobodu javnog informisanja nijednim naĉinom 

podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon posebno podvlaĉi 

da niko ne sme da vrši bilo kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, 

kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Zakon takoĊe izriĉito predviĊa da u 

oblasti javnog informisanja, strana lica, pa tako u konkretnom sluĉaju i francuski novinari i 

snimatelji francuskih televizija, imaju ista prava kao i domaća lica. Inaĉe, shodno odredbama 

Zakonika o kriviĉnom postupku, objavljivanje presude je uvek javno, pa su novinari imali 

pravo da mu prisustvuju. 

 

1.2.  Lazarevac, grad u kome se nalazi sedište Rudarskog basena „Kolubara“, preduzeća u 

sastavu drţavne „Elektroprivrede Srbije“, svakog utorka tokom emitovanja serijala 

istraţivaĉkih emisija „Insajder“ na televiziji „B92“, bio je oblepljen plakatima uperenim protiv 

ove medijske kuće. „Insajder“ se u poslednjem serijalu bavio zloupotrebama u „Kolubari“. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

Posle emitovanja treće epizode, Lazarevac je 15. februara bio oblepljen umrlicama za „B92“, 

na kojima su pojedinaĉno navoĊena imena odgovornog urednika „B92“ i autora i novinara 

„Insajdera“, kao oţalošćenih i organizatora sahrane, što su mnogi doţiveli kao poziv na 

nasilje. Iz lokalne policije, za medije su izjavljivali da ne znaju ko stoji iza plakata. Nezavisno 

udruţenje novinara Srbije ukazalo je da smrtovnice za „B92“ smatra otvorenom pretnjom 

uredniku „B92“ i autorima i novinarima „Insajdera“, te je pozvalo nadleţne da hitno pronaĊu 

i kazne krivce. Inaĉe, veliki broj umrlica i plakata s porukama usmerenim protiv „B92“, nalazi 

se pored same zgrade lokalne policije, što dovodi u pitanje njihove tvrdnje da ne znaju ko iza 

ovih akcija stoji. „Nema sumnje da su umrlice neuvijena pretnja novinarima, ali i upozorenje 

potencijalnim svedocima kako mogu proći ako javno progovore o zloupotrebama u Kolubari“, 

izjavila je potpredsednica NUNS-a, Jelka Jovanović. Predsednik Srbije, Boris Tadić, izjavio je 

da su za svaku osudu napadi i pretnje upućene autorima emisije „Insajder“ TV „B92“, te da će 

drţava stati na put svakom ko preti i pokušava da ugroţava bezbednost graĊana Srbije.  

 

Prema Zakonu o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu javnosti, i 

kao takvo ne podleţe cenzuri. Niko ne sme da ograniĉava slobodu javnog informisanja na bilo 

koji naĉin podesan da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon izriĉito 

predviĊa da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni 

uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Objavljivanje neĉijeg imena na umrlici kakve 

su lepljene u Lazarevcu, moţe predstavljati ugroţavanje sigurnosti nekog lica pretnjom da će 

se napasti na njegov ţivot ili telo. Za ugroţavanje sigurnosti lica koje obavljaju poslove od 

javnog znaĉaja u oblasti informisanja, u vezi sa poslovima koje obavljaju, što su uslovi koji su 

u konkretnom sluĉaju ispunjeni u odnosu na urednike i novinare „B92“, Kriviĉnim 

zakonikom Republike Srbije zaprećena je kazna zatvorom u trajanju od jedne do osam 

godina. Do zakljuĉenja ovog izveštaja, policija u Lazarevcu nije otkrila odgovorne za lepljenje 

smrtovnica za „B92“ u ovom gradu. Nezavisno udruţenje novinara Srbije (NUNS) je u 

meĊuvremenu saopštilo da je njihovim predstavnicima i predstavnicima Odeljenja za medije 

Misije OEBSa koji su 17. februara zajedno posetili Lazarevac, zamenik komandira policije u 

Lazarevcu, Vladan Šišmić, izjavio da postoje jasne indicije o izvršiocima i najavio da će 

istraga biti okonĉana u narednih nekoliko dana. Kada do toga nije došlo, NUNS je uputio 

protest direktoru policije, Miloradu Veljoviću. Inaĉe, u jedinom sliĉnom sluĉaju koji je imao 

sudski epilog, u Beogradu su, 2005. godine, tri lica kaţnjena za prekršaj sa po 10 dana 

zatvora, a povodom lepljenja plakata kojima se, uz antisemitske parole, pozivalo na bojkot, 

takoĊe televizije „B92“.  

 

1.3. Sa sednice Skupštine opštine Kula, 16. februara 2011. godine, fiziĉki su izbaĉeni, a 

potom privedeni u policiju, novinari Niko Perković, dopisnik „Dnevnika“ i Dragan Jovanović 

iz TV Kula. Pored njih, izbaĉene su i novinarke dnevnih novina „Blic“, Ranka Ivanoska i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

„Veĉernjih novosti“, Branka Baletić. Radnici privatne firme koji obezbeĊuju opštinu, nasrnuli 

su na novinare, izguravši ih u hodnik uz pretnje i primenu fiziĉke sile. Prema tvrdnjama 

novinara Nike Perkovića, sve je zapoĉelo u skupštinskoj sali kada je predsednik opštine, 

Ţeljko Kovaĉ, rekao novinarima da napuste sednicu zbog toga što, navodno, ne poseduju 

vaţeće akreditacije. „Izvadio sam akreditaciju moje novinske kuće i dao sam je na uvid, na šta 

su mi rekli da ona ne vaţi i da za praćenje sednice moramo imati akreditacije koje je izdala 

opština. Nedugo potom, pojavilo se privatno obezbeĊenje, koje je prišlo meni i kolegi s 

televizije. Poĉeli su da nas ĉupaju. Kada je uzavrela situacija, sišla su dva odbornika koji su 

pokušali da nas odbrane, ali je sve bilo uzalud“, izjavio je Perković, koji tvrdi da već sedam 

godina prati skupštinske sednice, te da nikada sliĉnih problema nije imao. Nakon što je 

obezbeĊenje izbacilo novinare, ispred vrata sale doĉekala ih je patrola policije. Zamolili su ih 

da poĊu u policijsku stanicu, gde su im uzeli izjave povodom dogaĊaja. Dok su dvojica 

izbaĉenih novinara bila u policijskoj stanici, iz skupštinske sale izbaĉene su i novinarke 

„Blica“ i „Veĉernjih novosti“. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da drţavni organi i organizacije, organi 

teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici 

i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu uĉine dostupnim za javnost i to pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Po navodima koji su se mogli proĉitati 

u medijima, suština sukoba skupštinske većine i medija u Kuli leţi u Pravilniku o naĉinu i 

obezbeĊivanju javnosti rada na sednicama Skupštine opštine Kula i radnih tela, koji je 

usvojen mesec dana ranije. Novinari Pravilnik smatraju krajnje restriktivnim, izmeĊu ostalog 

i zbog toga što insistira na suvišnim formalnostima kod akreditacija. Valja istaći da je krajnje 

neprihvatljivo da se obaveza lokalne samouprave da informacije o svome radu uĉine 

dostupnim za javnost, opstruiše usvajanjem podzakonskih akata koji po svojoj suštini 

zapravo ograniĉavaju medijske slobode. Zakon o javnom informisanju, u ĉlanu 8, ĉak izriĉito 

propisuje da se nijedna njegova odredba ne moţe tumaĉiti i primeniti na naĉin koji bi doveo 

do ukidanja nekog prava koje zakon garantuje ili do njegovog ograniĉavanja u većoj meri od 

one koja je propisana. U konkretnom sluĉaju, primena odredbe ĉlana 10. Zakona o javnom 

informisanju, kojom je utvrĊena obaveza lokalne samouprave da informacije o svome radu 

uĉine dostupnim za javnost, ograniĉava se donošenjem podzakonskih akata, konkretno 

Pravilnika o naĉinu i obezbeĊivanju javnosti rada na sednicama Skupštine opštine Kula i 

radnih tela, i njegovim insistiranjem na formalnostima kod akreditacija, što je u suprotnosti 

sa ĉlanom 8. Zakona o javnom informisanju. 

 

1.4. Dnevnik „Danas“ objavio je u ponedeljak 14. februara napad potpredsednice 

Muslimanskog omladinskog kluba, Aide Rašljanin, uz mnoštvo liĉnih uvreda, diskvalifikacija 

i otvorenih pretnji, na Aidu Ćorović, predsednicu nevladine organizacije „Urban in“ iz Novog 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

Pazara, a povodom njenog teksta objavljenog ranije u istom listu, u kome je iznela kritiku 

politizacije prava na javno nošenje verskih obeleţja i izrazila sumnje u spontanost 

kolektivnog opredeljivanja za nošenje hidţaba na tribinama Fakulteta za islamske studije u 

Novom Pazaru. Desetak dana kasnije, mediji su preneli da je MUP Srbije Aidi Ćorović 

odredio policijsku zaštitu na osnovu procene da je njena bezbednost ugroţena. 

 

Tekst objavljen u „Danasu“ predstavlja jedan od najniţih liĉnih napada na srpskoj medijskoj 

sceni u poslednje vreme i krajnje drastiĉan primer ugroţavanja slobode izraţavanja. Doveo je 

do brojnih reakcija, ukljuĉujući i onu, predsednika Srbije, Borisa Tadića, koji je osudio 

napade na Aidu Ćorović i istakao da Srbija nikada nije bila i nikada neće biti zemlja 

šovinizma, nacionalne netrpeljivosti i govora mrţnje. Poverenica za zaštitu ravnopravnosti, 

Nevena Petrušić, takoĊe je kvalifikovala tekst Muslimanskog omladinskog kluba Islamske 

zajednice iz Novog Pazara objavljen u dnevnom listu „Danas“, kao otvoreni govor mrţnje. 

Ona je izjavila da reĉenice u kojima se za Aidu Ćorović kaţe da je „lice bez biografije 

isfrustrirano liĉnim ţivotnim neuspehom u samom vrhuncu klimaksa“, i gde se dovodi u vezu 

sa „masovnim streljanjima 'nepodobnih' graĊana muslimanske vere“, ne predstavljaju dijalog 

neistomišljenika, niti argumentovanu raspravu, već u krajnje diskriminatornom tonu 

ugroţavaju njen integritet i pozivaju na linĉ. Petrušićeva je ukazala da se takvim izjavama 

uvreda upućuje svim ţenama, jer se koristi rodni stereotip prema kome su sve neudate ţene 

isfrustrirane i neuspešne, a sve ţene srednjih godina u „opasnom“ stanju zvanom klimaks. 

Ovakvoj oceni poverenice, praktiĉno se nema šta dodati. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Biznismen Filip Cepter tuţio je dnevni list „Kurir“ zbog tri objavljena teksta o 

poslovanju njegovih firmi i traţi odštetu od sto miliona dinara, preneo je ovaj list u broju od 

26. januara. „Kurir“ tvrdi da je u tekstovima, objavljenim u decembru 2010. godine, objavio 

da skoro sve firme Filipa Ceptera, shodno izveštajima zvaniĉnih drţavnih organa, iz godine u 

godinu prave sve veći gubitak i smanjuju broj zaposlenih, te izneo sumnju da se novac na 

razne naĉine iznosi na raĉune Cepterovih firmi u inostranstvu, odnosno na of-šor destinacije. 

„Kurir“ je takoĊe objavio da su, po njihovim saznanjima, protiv firmi Filipa Ceptera podnete 

prijave za kršenje Zakona o poreskom postupku. Iz tog lista tvrde da njihovi novinari nisu 

mogli da dobiju Ceptera povodom tekstova koje su objavljivali, a da je Mirko Rašić, njegov 

zastupnik u Srbiji, kada je bio kontaktiran, novinarku psovao i vreĊao. 

 

Sudska praksa u Srbiji tradicionalno ne gleda blagonaklono na milionske tuţbene zahteve, te 

bi bilo krajnje neoĉekivano da tuţilac u ovom sporu dobije i pedeset puta manji iznos, ĉak i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

kada bi zahtev bio osnovan. Sa tog razloga se ovakve tuţbe s punim pravom doţivljavaju i kao 

sredstvo pritiska na medije. Ono što, meĊutim, objektivno predstavlja problem ovakvih 

sporova, jeste ĉinjenica da se takse na odgovor na tuţbu i advokatski honorari kojima se 

mediji nuţno izlaţu kada se suoĉe sa ovom vrstom pretnji, obraĉunavaju po vrednosti spora. 

Samo taksa za odgovor na tuţbu u vrednosti od sto miliona dinara, po Zakonu o sudskim 

taksama, iznosila bi 48.750,00 dinara, a naknada advokatu za sastav odgovora, kao i za 

pristup na svako roĉište, po zvaniĉnoj advokatskoj tarifi, iznosila bi 31.250,00 dinara, 

odnosno 32.500,00 dinara. Polazeći od teške finansijske situacije u kojoj se najveći broj 

medija u Srbiji nalazi, već sama opasnost izlaganja ovakvim troškovima, bez obzira na to da li 

je sam tuţbeni zahtev osnovan ili ne, odnosno da li će troškovi kasnije moći da budu 

naplaćeni od tuţioca, rezultira autocenzurom, uzdrţavanjem od iole problematiĉnijih 

tekstova i medijskim konformizmom. 

 

2.2. Osnovni sud u Panĉevu osudio je Milanu Savić, direktorku, i Mariju Andrić, glavnu i 

odgovornu urednicu „Panĉevac presa“, na po devet meseci zatvora, uslovno na dve godine, 

prenela je „Politika“ u broju od 15. januara. „Panĉevac pres“ ranije je morao da promeni ime, 

Milana Savić prestala je da bude direktor, a novembra prošle godine list je prestao i da izlazi. 

Presuda Osnovnog suda u Panĉevu izreĉena je za kriviĉno delo neovlašćene upotrebe tuĊe 

firme.  

 

Ĉlanom 233. Kriviĉnog zakonika Republike Serbije, propisano je kriviĉno delo neovlašćena 

upotrebe tuĊe firme, odnosno neovlašćena upotreba tuĊeg poslovnog imena i druge posebne 

oznake robe ili usluga, kako se to delo zove od izmena Zakonika iz 2009. godine. „Panĉevac 

pres“ je februara 2008. godine poĉela da izdaje grupa do tada novinara i drugih zaposlenih 

„Panĉevca“, najĉitanijeg lokalnog lista u Srbiji, nakon što nisu uspeli da na aukciji kupe ove 

novine u privatizaciji. Od februara do oktobra 2008. godine, kada je sud naloţio promenu 

imena, „Panĉevac pres“ je naslovom, izgledom, grafiĉkom opremom, nazivom stalnih rubrika, 

liĉio na „Panĉevac“, što je po nalaţenju sudova, moglo dovesti do zabune na trţištu. Vlasnik 

„Panĉevca“ podneo je tuţbu zbog nelojalne konkurencije, pa je „Panĉevac pres“ posle devet 

meseci morao da promeni ime. Nakon što je poĉeo da gubi oglašivaĉe i zapao u krizu, list se 

novembra prošle godine i ugasio. S druge strane, i „Panĉevac“ je u ozbiljnom problemu sa 

dugom nastalim povodom jemstva za kredit koji je podiglo drugo preduzeće u vlasništvu iste 

porodice, sa kojom je Agencija za privatizaciju privatizacioni ugovor u meĊuvremenu 

raskinula. Poslovanje medija pod istim ili sliĉnim spoljnim oznakama, bilo da je reĉ o imenu 

ili elementima grafiĉke opreme, u Srbiji nije retkost. Obiĉno je do ovakvih sluĉajeva dolazilo 

usled preuzimanja medija sa kojima se delovi, ili ĉak i cele redakcije, nisu slagale, već su 

odlazile i pokretale konkurentski medij. Jedan od prvih sluĉajeva dogodio se još krajem 

devedesetih godina prošlog veka, kada je reţim Slobodana Miloševića preuzeo Radio B92, a 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

redakcija na frekvenciji tadašnjeg Trećeg programa Studija B, pokrenula novi program pod 

nazivom B2-92. U drugim sluĉajevima, odbegle redakcije ili delovi redakcija su obiĉno 

dodavale reĉ „nezavistan“ ili „novi“ nazivu medija iz kog su nastale. Sluĉaj „Panĉevac pres“ je, 

meĊutim, prvi koji je dobio i kriviĉno-pravni epilog, odnosno osudu na zatvorsku kaznu, koja 

je u ovom sluĉaju uslovna. Kriviĉni zakonik neovlašćenu upotrebu tuĊeg poslovnog imena i 

druge posebne oznake robe ili usluga definiše kao sluţenje tuĊim poslovnim imenom, tuĊim 

ţigom ili tuĊom drugom posebnom oznakom robe ili usluga, ili unošenjem pojedinih obeleţja 

ovih oznaka u svoje poslovno ime, svoj ţig ili u svoju drugu posebnu oznaku robe ili usluga, u 

nameri da se obmanu kupci ili korisnici usluga, a zaprećena kazna je novĉana, ili zatvorska u 

trajanju do tri godine. Ĉinjenica da je kazna u ovom sluĉaju izreĉena, svedoĉi i o pojaĉanoj 

zaštiti prava intelektualne svojine u Srbiji. 

 

2.3. Sredinom  januara, mediji su preneli da je veće Višeg suda u Novom Sadu kojim je 

predsedavala sudija Stanimirka Lalović, obavezalo odgovornog urednika, odnosno osnivaĉa 

„Karlovaĉkog lista“ iz Sremskih Karlovaca, da Savi Pavloviću iz Sremskih Karlovaca naknadi 

štetu na ime pretrpljenih duševnih bolova i narušene privatnosti u iznosu od ukupno 

400.000 dinara, kao i da mu naknadi troškove parniĉnog postupka u visini od 84.600 dinara. 

Postupak se vodio povodom teksta objavljenog u „Karlovaĉkom listu“ u broju iz aprila 2009. 

godine, a koji se ticao sukoba izmeĊu potpredsednika skupštine opštine Sremski Karlovici i 

savetnika naĉelnika Juţnobaĉkog okruga za finansije, Gorana Savića i radnika obezbeĊenja, 

Sava Pavlovića. „Karlovaĉki list“ je preneo da je do sukoba došlo 31. marta u sedištu 

Juţnobaĉkog okruga u Novom Sadu, da je nakon istoga Pavlović priveden u policiju radi 

davanja izjave, a da je Savić zatraţio medicinsku pomoć. „Karlovaĉki list“ je preneo i 

Pavlovićevu izjavu datu drugim medijima, u kojoj on tvrdi da je cela priĉa iskonstruisana i da 

se protiv njega vodi kampanja zbog toga što je ĉlan Demokratske stranke Srbije (DSS). Tekst 

je bio opremljen fotografijom Save Pavlovića koju je redakcija imala u arhivi i dobila liĉno od 

Pavlovića, godinu dana ranije, kada je ovaj bio kandidat DSS na izborima. 

 

Iz samog spornog teksta teško je videti iz kojih razloga je veće Višeg suda u Novom Sadu 

našlo da je u konkretnom sluĉaju povreĊena obaveza duţne novinarske paţnje, što je 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeni uslov da bi odgovorni urednik i osnivaĉ javnog 

glasila odgovarali za naknadu štete. „Karlovaĉki list“ je, po informacijama dostupnim 

autorima ovog izveštaja, preneo nesporne ĉinjenice, te citirao izjavu predsednice Izvršnog 

odbora Demokratske stranke u Sremskim Karlovcima, kao stranke ĉiji je Savić ĉlan, kao i 

izjavu samog Pavlovića, koje su obe objavljene i u drugim medijima. Ono što je posebno 

nejasno je i nalaţenje suda da je objavljivanje Pavlovićeve fotografije neovlašćeno. Naime, 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeno je da se fotografija ne moţe objaviti bez 

pristanka lica ĉiji lik sadrţi, ako se pri objavljivanju moţe zakljuĉiti koje je to lice, ali Zakon 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

sadrţi brojne izuzetke, a izmeĊu ostalih i onaj, kojim je predviĊeno da pristanak nije 

potreban ako je lice u konkretnom sluĉaju fotografiju koja sadrţi zapis njegovog lika 

namenilo javnosti. Nalaţenje Višeg suda u Novom Sadu da fotografija namenjena javnosti ne 

moţe da se koristi mimo povoda radi koga je namenjena javnosti (što bi trebalo da znaĉi da je 

konkretna Pavlovićeva fotografija mogla da se koristi u svrhu njegovog predstavljanja kao 

kandidata na izborima, ali ne i u bilo koju drugu svrhu), predstavlja ograniĉenje slobode 

izraţavanja koje nije predviĊeno zakonom i koje bi, ako bi bilo prihvaćeno u praksi sudova, 

praktiĉno obesmislilo medijske arhive i onemogućilo korišćenje fotografija iz medijskih 

arhiva, ĉak i kada su one nesumnjivo bile i jesu namenjene javnosti. Odluka Višeg suda u 

Novom Sadu je prvostepena i protiv nje je moguća ţalba Apelacionom sudu u Novom Sadu. 

 

2.4. Privredni sud u Leskovcu oglasio je odgovornim Radio difuzno preduzeće „EMA“ iz 

Bujanovca i Olivera Trajkovića, direktora, na novĉanu kaznu u ukupnom iznosu od 

250.000,00 dinara, a za privredni prestup iz ĉlana 215. stav 1. taĉka 7) i stav 2. Zakona o 

autorskom i srodnim pravima. Privredni sud je, naime, našao da Radio „EMA“ iz Leskovca 

tokom januara, februara, marta, aprila, maja, juna i jula 2010. godine, nije Organizaciji 

proizvoĊaĉa fonograma Srbije - OFPS dostavio spiskove emitovanih fonograma. Protiv ove 

presude izjavljena je ţalba Privrednom apelacionom sudu u Beogradu. 

 

U Srbiji se u ovom trenutku vodi više od stotinu postupaka za privredni prestup iz ĉlana 215. 

stav 1. taĉka 7) i stav 2. Zakona o autorskom i srodnim pravima, a protiv pravnih lica osnivaĉa 

javnih glasila, radio i TV stanica, a zbog navodnog nedostavljanja, od strane stanica, 

Organizaciji proizvoĊaĉa fonograma Srbije - OFPS podataka o nazivu predmeta zaštite, 

uĉestalosti i obimu iskorišćavanja, kao i o drugim okolnostima koje su relevantne za obraĉun 

naknade koja se plaća prema tarifi. Sama obaveza dostavljanja podataka o nazivu predmeta 

zaštite, uĉestalosti i obimu iskorišćavanja, kao i o drugim okolnostima koje su relevantne za 

obraĉun naknade koja se prema tarifi plaća, utvrĊena je ĉlanom 187. Zakona o autorskom i 

srodnim pravima. U ĉitavom nizu ovih sluĉajeva, pa tako i u sluĉaju Radija „EMA“, po 

mišljenju autora ovog izveštaja, ne radi se o nedostavljanju spiskova emitovanih fonograma, 

već o neosnovanom odbijanju OFPS-a da ove spiskove prima, što je sve posledica pravnog 

haosa koji je izazvao sam OFPS, tako što je doneo veći broj pravnih akata kojima na razliĉiti 

naĉin reguliše istu stvar, sadrţaj spiskova i formu u kojoj se one dostavljaju. Osnivaĉi javnih 

glasila, radio i TV stanica, na navedeni naĉin dovode se u situaciju apsolutne pravne 

nesigurnosti. Naime, po ĉlanu 187. stav 5. Zakona o autorskom i srodnim pravima, OFPS 

moţe svojim opštim aktima da odredi naĉin i formu u kojoj se dostavljaju popisi emitovanih 

fonograma. Ono što se dogodilo je da je OFPS u dva svoja opšta akta, i to u Tarifi naknada 

koju od korisnika naplaćuje OFPS, objavljenoj u „Sluţbenom glasniku RS“, br. 94/2009 i u 

Pravilniku o prijavi emitovanih fonograma od strane emitera koji nikada nije objavljen u 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2011. 

 

 

Sluţbenom glasniku, a moţe se naći na Internetu, na adresi:                      

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fo

nograma_od_strane_emitera.pdf), propisao razliĉite naĉine i formu u kojoj se dostavljaju 

popisi emitovanih fonograma, što je rezultiralo arbitrarnim prijavljivanjem za privredni 

prestup radio ili TV stanica koje ne postupaju po jednom od ta dva akta. Povrh svega, i Tarifa 

i Pravilnik, odstupaju od ĉlana 187. stav 2. Zakona o autorskom i srodnim pravima, i to tako 

što nezakonito proširuju obim zahteva koji se stavljaju pred medije. Kaţnjavanje pravnih lica, 

osnivaĉa javnih glasila - radio i TV stanica, i odgovornih lica, njihovih direktora, za privredni 

prestup, u situaciji kada ne postoje jasni i nedvosmisleni opšti akti kojima se na jasan i 

nedvosmislen naĉin utvrĊuje njihova obaveza, nesumnjivo predstavlja neprihvatljivo mešanje 

javne vlasti u slobodu izraţavanja zajemĉenu Ustavom Republike Srbije i ĉlanom 10. 

ratifikovane  Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. 

 

 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf
http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf

